Programa d’activitats 2023
Del 29 de maig al 4 de juliol
Intervenció artística al pati d’armes del Castell de Maldà
Montse Cufí, Coralie Quincey, Sara Ponsarnal i Pan Weiju faran les seves escultures.
Del 28 de maig fins el 24 de juny
Exposició Animisme de Carlota Herebia al bar Centro de Maldà
Dimecres 31 de maig – De 15 a 17 h
Taller per a la canalla de l’Escola Maldanell
L’esperit del lloc, intervenció en el paissatge a càrrec de l’Eulàlia Calzada.
Dijous 1 de juny – 20 h
Xerrada La pedra seca i les terres comunals al local cultural de Maldà
Divendres 2 de juny – A partir de 19 h
Sala dels Arcs del Castell de Maldà
- De 19 a 24 h, tast de cerveses artesanes Matoll.
- A les 20 h inauguració de l’exposició Reconeixement a una trajectòria d’Antoni Boleda.
Xerrada La dona a l’obra d’Antoni Boleda a càrrec de Núria Boleda Mas. - A les 22 h, Concert de Brian Caffrey.
Dissabte 3 de juny – 9 h
Visita guiada a Maldanell i al Castell de Maldà.
Artistes convidats
Montse Cufí
Montse Cufí és una artista nascuda a Sant Cugat del Vallès. Llicenciada en Belles Arts per la Universitat de Barcelona, on actualment és professora d’escultura.
Professionalment sempre ha estat relacionada amb el món de l’art, col·laborant amb diferents escultors com Lluís Llongueres i Batlle o Víctor Ochoa.
Actualment la seva activitat l’ha portada també a col·laborar amb Antonio López García, amb qui ha treballat al Museu Thyssen-Bornemisza, la Galeria Marlborough o al Palau de la Música Catalana.
La seva obra es caracteritza per ser molt íntima i farcida d’una gran sensibilitat. És capaç de transmetre la pròpia realitat interior. Es pot dir que no imita la natura sinó que la comenta i la construeix a través de les seves obres.
Ha participat en diferents exposicions entre les que cal destacar Moments, mostra que forma part del cicle d’exposicions d’artistes santcugatencs.
Coralie Quincey
Coralie Quincey és nascuda a Bègles (França) el 1973.
Ha desenvolupat la major part de la seva activitat artística al seu país d’origen, on ha obtingut diversos diplomes, premis i reconeixements, i on ha pres part en nombroses exposicions individuals i col·lectives.
També cal destacar la seva vessant com a participant en nombrosos simposis i festivals d’escultura.
Entres les seves obres cal esmentar Les tailleurs de pierres, Le combattant o Fusion, entre moltes altres. També hem de mencionar la seva vessant com a restauradora de nombrosos grups escultòrics donada la seva dilatada experiència amb els materials escultòrics.
Treballa indistintament el marbre i la pedra, però també té obres realitzades mitjançant la tècnica de la talla en fusta.
Sara Ponsarnal
Nascuda a Lleida el 1970, es Llicencia des de 1997 en l’especialitat d’escultura a la Universitat de Barcelona. Autora d’obres com l’escultura d’Anna Frank, el monument a Pi i Margall o la instal·lació del parc Homenatge a Pere Calders, totes elles situades a la ciutat de Barcelona. També és l’autora de l’escultura dedicada a Florence Nightingale situada a l’Hospital de Sta. Maria a Lleida.
Ha combinat la docència a la UB amb una dilatada trajectòria d’exposicions i festivals artístics.
“Ponsarnal és una escultora que es mou entre la llibertat creativa de qui entén l’art com una forma de vida i el rigor d’una professional de l’art. Una artista tot terreny, que se sent còmoda amb qualsevol material i tècnica. Quan treballa per algun dels seus encàrrecs, públics o privats, sap adaptar la seva forma de fer al projecte, deixant que la seva empremta personal quedi en un segon pla, cedint el protagonisme a l’afortunat subjecte. Gran contrast amb la seva obra més personal, on s’interessa per allò més profund i universal dotant-lo d’un sentiment intim i proper”.
Pan Weiju
Weiju Pan viu a Barcelona des del 2022, ciutat on té un estudi taller d’escultura amb altres artistes provinents de diferents llocs del món. Nascuda a Taiwan, va rebre una educació lligada a la cultura xinesa tradicional. Considera però, que descendeix tant de la cultura xinesa com de les cultures indígenes de la seva illa.
Allò que la fascina més de l’art xinès són les pedres tallades en els períodes prehistòrics i durant les primeres dinasties. Són objectes poderosos usats com a protecció per garantir la salut i la pau. Alguns són amulets contra els mals esperits, altres símbols de poder o estendards de l’exèrcit. També hi ha recipients rituals per comunicar-se amb els déus mitjançant ofrenes al Cel i a la Terra.
Són peces on hi abunden símbols ornamentals amb formes d’animals però que també s’assemblen als caràcters arcaics xinesos. És fascinant observar aquestes similituds i correlacions entre forma i llenguatge.
Aquest és l’objecte del seu treball amb les pedres. Ella les anomena, “Joies per als Gegants”.
Allò que no sabem ho saben les pedres i treballant-les s’obre un camí directe cap al passat remot. Un camí a la saviesa amagada, a la trobada de la saviesa de la vida.
Activitats paral·leles
Exposició “Animisme” a càrrec de Carlota Herebia
Del 28 de maig fins el 24 de juny
Bar Centro de Maldà
La polièdrica artista de Montoliu de Segarra ens endinsa en el seu món oníric amb una singular mostra del seu art. Les seves conegudes intervencions amb els maquillatges i pintures dels cossos, deixen pas a una exposició que descobreix les ànimes.
Taller per la canalla “L’esperit del lloc, intervenció en el paissatge” a càrrec de l’Eulàlia Calzada
Dimecres 31 de maig – De 15 a 17 h
Escola Maldanell
L’artista de Sta. Coloma de Queralt s’encarrega d’aquest taller adreçat als més petits, que sota el suggerent títol de “L’esperit del lloc, intervenció en el paissatge ens convida a participar d’una activitat artística sota una nova vessant.
Tast de cerveses artesanes Matoll
Divendres 2 de juny – 19 h
Sala dels Arcs del Castell de Maldà
Tast de cerveses artesanes Matoll
Divendres 2 de juny – 19 h
Sala dels Arcs del Castell de Maldà
Des de la Vall del riu Corb, la cervesera lleidatana de Belianes ens convida a fer un tast dels seus productes. Cerveses artesanes elaborades a partir de malta d’ordi o blat, flor de llúpol, aigua del poble i llevats.
Productes de proximitat sota el segell de la qualitat i l’autenticitat d’un producte genuí, de Ponent, que a més deixa una empremta social, tan cap al territori com per les maneres de gestionar el projecte, col·laborant a donar feina a persones amb discapacitat, integrant-les dins del procés d’elaboració.
Exposició “Reconeixement a una trajectòria” d’Antoni Boleda.
Xerrada “La dona a l’obra d’Antoni Boleda” a càrrec de Núria Boleda Mas.
Divendres 2 de juny – 20 h
Sala dels Arcs del Castell de Maldà
Antoni Boleda va néixer a Tàrrega el 1945. És un dels principals configuradors de l’escola artística targarina de la segona meitat del segle xx.
Després d’una època d’aprenentatge com a tallista joier a les Escoles Salesianes de Barcelona, va decidir dedicar-se a l’escultura. Al voltant de 1960 i fins 1962 va formar-se al taller d’Enric Monjo, on va treballar la imatgeria en pràcticament totes les tècniques tradicionals, exceptuant la fosa en bronze. El 1962 va ingressar a l’Escola Superior de Belles Arts de Sant Jordi i davant l’oportunitat de treballar sota el mestratge directe de Joan Rebull, va abandonar momentàniament els estudis l’any 1964, per finalitzar-los a les darreries de la mateixa dècada, un cop realitzat el servei militar i havent obert taller propi a Tàrrega.
En aquesta època fou distingit amb diversos premis i l’any 1971 li fou concedida la beca Amigó Cuyàs. D’aquesta manera, Boleda viatjà a Londres i conegué de prop l’obra de Henry Moore. Els anys setanta foren especialment prolífics per a l’artista, que aplegà diversos premis i participà en diverses exposicions, al mateix temps que passava a formar part del cos de professors de l’Escola d’Arts i Oficis Ciutat de Balaguer. Tanmateix, la mort del seu pare l’any 1974 el feu retornar a Tàrrega, incorporant-se com a professor a l’Escola d’Arts i Oficis de la ciutat, institució educativa que passà a dirigir l’any 1980, després d’haver impartit classes d’història de l’art i dibuix artístic, i després d’haver impulsat la creació d’una aula d’escultura. Boleda exercí com a professor a l’escola fins a l’any 2006.
La seva obra és normalment de format petit i mitjà, per bé que també ha realitzat algunes obres monumentals, com la dedicada a Lluís Companys al Tarròs (1979). La temàtica artística té una presència destacada en la seva obra, on també s’hi compten diverses escultures religioses. Com als artistes de la seva generació, s’observen processos de simplificació, síntesi i depuració de les formes a mesura que avancen els anys, arribant a punts de veritable abstracció i minimalisme, assolits treballant indistintament amb marbre, pedra, fusta o argila.